Treść strony 2025.04
Aktualizacja danych złożonych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Urząd Miejski w Strykowie zwraca się z prośbą do Mieszkańców o aktualizowanie danych w złożonych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przypominamy, iż zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2024 r. poz. 399 ze zm.) pierwszą deklarację składa się w terminie 14 dni od zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości lub wytworzenia na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
W związku z powyższym prosimy o dokonanie weryfikacji złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje większa ilość osób niż jest wykazane w deklaracji, prosimy o dokonanie aktualizacji danych dotyczących liczby osób zamieszkujących nieruchomość (np. w przypadku zamieszkania na nieruchomości nowych osób, urodzenia się dziecka, powrotu z zagranicy, internatu czy akademika) poprzez złożenie deklarację z aktualnymi danymi niezbędnymi do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jednocześnie przypominamy, iż opłatę za odpady komunalne należy uiszczać w miejscu zamieszkania, tj. w miejscu wytwarzania odpadów. Aktualizacji danych zawartych w deklaracjach powinny dokonać również właściciele nieruchomości, na których mieszkają osoby nie zameldowane.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w złożonych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, organ będzie wzywał właścicieli nieruchomości do udzielenia wyjaśnień, a w sytuacji potwierdzenia nieprawidłowości, wnioskował będzie o złożenie nowej deklaracji wskazującej stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.
W myśl ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Każdy z nas generuje śmieci, niezależnie od wieku. Nie podając pełnych danych o ilości domowników obarcza się opłatami za śmieci pozostałych mieszkańców naszej gminy. Bądźmy odpowiedzialni i złóżmy deklarację zgodną ze stanem faktycznym!
- data: 2025-04-24