Treść strony 2019.03
Programujemy Przyszłość
Projekt „Programujemy Przyszłość” był realizowany w szkołach podstawowych województwa łódzkiego i został objęty patronatem Burmistrza Strykowa Witolda Kosmowskiego. Zespół uczniów: Paulina Kaszubska, Agata Granosik, Julia Kulesza i Jakub Brzóskowski z PLO Politechniki Łódzkiej oraz Bartosz Wachowicz, Paweł Filipczak, Filip Kowalski i Piotr Polnau z ZS10 w Łodzi prowadził praktyczne zajęcia dla dzieci na temat informatyki i elektroniki. Projekt był realizowany w ramach platformy Zwolnieni z Teorii. Celem przyświecającym temu przedsięwzięciu była chęć rozpowszechniania pasji wśród najmłodszych. W projekcie wzięło udział 57 uczniów SP Nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie oraz SP im. Henryka Sienkiewicza w Niesułkowie.
Po przeprowadzeniu warsztatów w czterech szkołach, opinie beneficjentów projektu były bardzo pozytywne. Uczniowie mieli okazję zbudować swoje pierwsze układy z diodami i czujnikami oraz dowiedziały się, czym jest Arduino. Uczniowie mieli możliwość stworzenia projekt sygnalizacji świetlnej oraz stacji pogodowej. Ponadto uczniowie szkół podstawowych budowali układy z bramkami logicznymi, poznali podstawowe elementy elektroniczne, takie jak diody, rezystory, kondensatory oraz zasady ich działania. Dodatkowo tworzyli układy z timerem NE555 na wzór systemu oświetlenia na klatce schodowej. Dzięki zajęciom projektu „Programujemy Przyszłość” uczniowie nauczyli się nowych zagadnień z dziedziny fizyki i przekonali się, że informatyka i elektronika to bardzo pasjonujący i ciekawy kierunek.
Z przeprowadzonych ankiet wynika, że uczniowie pozytywnie odebrali projekt. 99% z nich nie żałuje udziału w zajęciach i prawie wszyscy uważają, że na zajęciach zdobyli nowe wiadomości oraz umiejętności. Aż dwie trzecie ankietowanych twierdzi, że te zajęcia mogą mieć wpływ na ich dalszą edukację, a nawet na wybór ich przyszłej ścieżki zawodowej. Z uczniów, którzy wzięli udział w zajęciach, aż 65% dzieci chce kontynuować swoją przygodę z elektroniką lub informatyką. Jeszcze więcej z nich pragnie tworzyć własne projekty.
Ankiety pokazały, że uczniowie mają potrzebę dokształcania się i zdobywania nowych wiadomości, a lekcje informatyki nie są w stanie im tego zapewnić. Po przeprowadzonych zajęciach uczniowie czują się zainspirowani i zmotywowani do dalszego działania.
- autor: Wojciech Tomczak, data: 2019-03-25